Nyt siis varsinaiseen asiaan.
Toinen opetusharjoittelupäivä takana Jedulla ( www.jedu.fi ) ja tuntuu kyllä hyvältä. Olen myös saanut hyvin linkitettyä yhteiskunnallisia asioita metsäpuoleen, koska opiskelijathan ovat tulevia metsuri-metsäpalvelutuottajia ja tarkoitus on saada heidät hoksaamaan, että miten yhteiskunnalliset asiat liittyvät heidänkin alaansa. Tämähän on tarkoittanut itselle paljon opiskeltavaa ja metsäalan tutkimista, mutta KEMERA on tärkeä asia oppilaille ja myös metsänomistajan velvollisuudet ja oikeudet :).
Tänä päivänä piti viimeistellä viime kerralla aloitetut aloitteet, ja olipa mahtavia aloitteita oppilaat tehneet. Vau. Keskustelimme yhteiskunnan palveluista ja miten ne kaikki rahoitetaan. Oppilaat joutuivat miettimään 2 minuuttia parin kanssa yhteiskunnan käsitteitä ja sen jälkeen selittää ne toisille. Nämä olin tarkoituksella valinnut vähän äärilaidoille, koska halusin tietää heidän tietotasonsa. Hyvä oli!
Olin tehnyt heille pari monistetta, joista sitten keskustelimme yhdessä. Oli myös tehtävä, jossa oppilaiden piti tunnistaa yhteiskunnan rahoittamia palveluja. Esimerkkitekstissä oli muun muassa kouluun, terveydenhuoltoon, teihin, poliisiin ja nuoristotaloon liittyviä asioita, joita piti siis tunnistaa. Lukivat sen itse ja minä luin sen heille vielä ääneen. Hyvin tunnistivat kyllä. Oppilaat myös miettivät, että mitä yhteiskunnallisia palveluja ovat käyttäneet. Osa on niin päivänselvää, että oppilaat hoksasivat, että jokuhan senkin maksaa, että vesi tulee hanasta tai rakennetaan uusia teitä. On kiva maksaa veroja. Tutustuimme myös www.verokuitti.fi sivustoon, jossa eritellään tulosta, että mihin verot menevät. Tämä oli mielenkiintoinen oppilaille. Oppilaiden piti lisäksi etsiä tietoa KEMERAsta.
Mietimme myös, että mistä kaikesta maksamme veroja vielä välillisesti ostaessamme esimerkiksi ruokaa ja bensaa.
Perinteisiä muistiinpanoja oppilaat saivat kirjoitettavakseen kunnallishallinnosta. Kunnan jäsenten oikeudet ja velvollisuudet tulivat tutuiksi. Ihan tarkoituksella otin muistiinpanojen kirjoituttamisen, koska halusin testata oppilaita ja saada palautetta opetusmenetelmistä, että onko parempi keskustelemalla/havainnollistamalla oppia vai onko tarpeen kumminkin muutama sananen laittaa itsekin ylös. Oppilaat ehdottomasti kannattivat vuorovaikutusta, mutta muistiinpanojakin voisi välillä kirjoittaa.
Tässä vielä peli, jota oppilaat pelasivat http://www.virtuaalikunta.net/fi/pelit/Sivut/default.aspx
Kotiläksyksi tuli omaan kotikuntaan liittyvä tehtävä, jossa pitää selvittää eri asioita liittyen omaan kotikuntaan.
Olen jo kesällä suunnitellut tunnit valmiiksi, mutta nytkin edellisellä viikolla aloin katselemaan tuntisuunnitelmia ja käytin vielä sunnuntaina neljä tuntia valmisteluihin lisää 😊. On niin kiva tehdä omia tunteja omalla tyylillä :). Tähän astihan pääsääntöisesti olen tehnyt opettajan töitä toisten ohjeiden mukaan, nyt se on niin mukavaa, kun saa tehdä tunneista omannäköisensä ja omilla opetusmenetelmillä. Porukka on aktiivinen ja ottaa osaa keskusteluihin. Olen tehnyt powerpointille tunnit ja tykin kautta näkyvät diat, joissa on aina kerrottu seuraava tekminen tai ohje.
Ensi maanantaina onkin sitten jännät paikat, kun soitamme Jounin Kaupan Sampo Kaulaselle, hän on luvannut vastata kysymyksiin sosiaalisen median hyödyntämisestä. Tämä on opsissa. Kun itse soitin Sampolle, näin jo kauhukuvat mielessäni miten ei tuu sanaa suusta enkä saa sanottua asiaani, mutta uhkakuva oli väärä ja Sampo on mielestäni yksi Suomen parhaimmista somen hyödyntämisessä.
https://www.facebook.com/Jouninkauppa
Näillä mietteillä. Ja, jos nyt satut lukemaan tätä blogia, olisi kiva, että kommentoisit jotain tai antaisit palautetta.
Ensi viikolla kirjoitellaan lisää taas.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti