Erilaisten oppijoiden huomioiminen

OMAN OSAAMISEN ARVIOINTI

Tässä kyllä omasta mielestäni olen pätevä, en kumminkaan vielä taitava, mutten noviisikaan.
Pidän tosi paljon siitä, että luokassa on monia, erilaisia oppijoita, jotka täytyy ottaa huomioon. Olen toiminut erityisopettajana eri pituisia pätkiä. Edellisen kerran olin erityisopettajana syyslukaudella 2014, ja se kesti elokuun alusta marraskuun puoleen väliin jäädessäni äitiyslomalle.

Kerronpa esimerkin yhdeltä tunnilta ihan yleisopetuksen tunnilta, jossa ei siis ole suoranaisesti erityisoppilaita. Opin havaitsemaan, että kaikki eivät opi muistiinpanoja kirjoittamalla vaan osa oppi paljon paremmin, kun saivat kuunnella. Ja sanoinkin heille, että se, joka kokee oppivansa paremmin kuuntelemalla saa vain kuunnella. No tässähän olisi saattanut tulla vikatikkikin ja kaikki olisivatkin yhtäkkiä olleet kuulemisen perusteella oppijoita, mutta niin vain kaksi, jotka olin havainnutkin tälläisiksi tekivät niin. Myös oppitunneilla pitää osata eriyttää, koska on niin monenlaisia oppijoita. Se, joka minua harmittaa on, että usein eritytetään vain sinne alaspäin eli ne, jotka ovat lahjakkaita oppijoita, jäävät siis keskivertoon, että usein opettajilla ei ole tarjota heille tarpeeksi haasteita, vaan he tekevät nopeasti tehtävänsä ja siirtyvät samantasoisiin lisätehtäviin.

Itse olen eriyttänyt esimerkiksi lukihäiriöisille sillä lailla, että olen aukottanut heille monisteen, jotka he vain täydentävät, ja muut ovat kirjoittaneet normaalisti muistiinpanot.

Ja osaan mielestäni tarjota vaihtoehtoja  oppimiseen eli on muistiinpanoja, kuuntelua, videoita ja ryhmätöitä sekä keskusteluja yhdessä.

Minulla on kehitettävää siinä, että osaisin eriyttää vielä paremmin  ylöspäin. Myös se, että joskus aikataulutus pettää, ja on pakko oikaista, jolloin joutuu menemään massan mukana, ja silloin ei pysty niin huomioimaan kaikkea erilaisuutta niin paljon.

Ja itseään voi aina kouluttaa lisää, ja itselläni haaveena on vielä erityisopettajan pätevyys, jonka aion hankkia.

Olen suorittanut erityispedagogiikan perusopinnot avoimen yliopiston kautta. Koululle on toimittettu todistus ja se pitäisi myös näkyä minun vapaavalintaisissa opinnoissani hyväksi luettuna joten oletan, että minun ei tähän nyt tarvitse sitä enää skannata.

Olen myös laatinut useita hojkseja eli henkilökohtaisia opetuksen järjestämiä koskevia suunnitelmia, tehnyt pedagogisia arvioita ja pedagogisia suunnitelmia sekä laatinut oppimissuunniitelmia. Vaikka olen nämä tehnyt peruskoulun puolella, myös ammatillisella puolella tehdään hojkseja, ja ne menevät aika lailla samalla tavalla. Tähänhän en voi kenenkään hojksia laittaa esille, mutta hojkseissahan katsotaan oppilaan erityisasioita, ja mitä tavoitellaan ja miten.


Tässäpä esimerkki tuntisuunnitelmassa. Oppilas x on lukihäiriöinen, jolle tuottaa vaikeuksia luetun ymmärtäminen. Minä annan hänelle äänikirjan, jolla hän kuuntelee asian. Sen jälkeen keskustelemme asiasta, varmistan asian menneen hänelle perille. Annan hänelle tehtävät, jotka luen hänelle ääneen, jotta hän ymmärtää mitä tehtävässä pitää tehdä.

Sitten samalla tunnilla on adhd-poika, joka ei tahdo pysyä paikallaan. Hänellä pitää olla aina joku tavoite, johon hän tähtää ja, jonka jälkeen hän saa "levähtää". Rajaan hänelle selkeästi sen mitä hänen pitää tehdä, jotta hän tietää sen tavoitteen. Kerron esimerkiksi, että tehtävät 1 ja 2 ja sen jälkeen tauko.

Näiden lisäksi tunnillahan on ne noin 20 muutakin oppilasta, joille pitää samat asiat opettaa. Saattaa olla myös se tosi lahjakas, jota pitäisi eriyttää ylöspäin. Sitten on ne laiskat, joita pitäisi kokoajan "potkia" eteenpäin ja sitten on ne niinsanotut tavalliset. Sitten, kun erityisjärjestelyt on tehty, usein keskustellaan asiasta, otetaan esimerkkejä, joihin varsinkin sillä adhd-pojalla on vastaukset valmiina.


Laitan tähään myös erään tunnin aukotusmonisteen eli heille, joilla lukeminen ja kirjoittaminen tuottaa vaikeuksia, niin aukotan muistiinpanoja valmiiksi. Aukottaisin myös ammatillisella puolella heille samantapaisesti muistiinpanot.

En usko, että ammatillisella puolella on sen kummemmin eroja peruskouluun, koska ennenkuin erilaiset oppijat siirtyvät ammatilliselle puolelle, ovat he käyneet jo peruskoulun. Tietenkin esimerkiksi maahanmuuttajat, jotka muuttavat myöhemmällä iällä maahan, saattavat olla ammatillisella puolella ilman peruskoulupohjaa. Tällöin tulee varmastikin haastelliseksi kieliasia, eli opettajan on hyvä osata ainakin englantia tosi hyvin, myös erilaisten kulttuurien ja tapojen tunteminen on tärkeää, mutta niin se on peruskoulun puolellakin.

Myös erilaisista uskontokunnista tulee opiskelijoista, mutta se nyt ei välttämättä tarkoita liiketalouden puolella sen kummemmin mitään. Ehkä joistakin juhlista, jos ajatellaan, että opettaja järjestää oppilaiden kanssa joulumyyjäiset, niin kaikkihan eivät vietä joulua, joten en ole varma heidän osallistumisestaan näihin joulujuttuihinkaan. Ainakaan jehovat eivät vietä joulua eivätkä muitakaan joulujuttuja.

Mutta se, että ammatilliselle opettajalle voisi tulla jotain erityistä toisiin opettajiin verrattuna eteen, niin en näe sellaista. Elämässähän voi muutenkin tulla esiin vaikka mitä, mihin ei ole varautunut, joten jos joku kinkkinen tilanne tulee, siihen pitää sitten osata siinä tilanteessa suhtautua sillä tavalla kuin tilanne vaatii.



RASKAAT RAUHANEHDOT TÄYTETÄÄN
*Valvontakomissio _________ __________ valvomaan rauhanehtojen ______________
*Suomalaiset piilottivat _______ ympäri _________, kätköt ___________
*Yli ____ järjestöä lakkautettiin mm______ ________-järjestö
*Kommunistien __________toiminta ja _______  __________Neuvostoliittoon_________ àVaaran vuodet ______-1948
*Sotakorvausten ___________ NL:lle metalli- ja metsäteollisuuden ________
*_______________________
LAPIN SOTA
*Taustalla _________ kuulunut _________ saksalaissotilaiden __________
*Suomalaisten ja__________välinen ” __________”àValvontakomissio ei tätä hyväksynytà Suomi joutui aloittamaan _________àSaksalaiset aloittivat _________ hävittämisen muun muassa __________àSaksa vetäytyi 25.4.__________
PARIISIN RAUHANSOPIMUS
*Suomi_______ saanut ___________ NL:n kanssa _________ rauhanehtoihin *Valvontakomissio poistui ___________, kun Pariisin ________________ astui voimaan 1947

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti