Koulutusteknologisten sovellusten käyttäminen oppimisen edistämiseksi

Jotenkin minusta tuntuu, että vielä tulee hetki jolloin pitää mennä askel taaksepäin kehityksessä ja palata perinteisempiin metodeihin. Ei todellakaan kaikkia tarvitse opettaa joillakin hienoilla koulutusteknologisilla sovelluksilla, joskus tuntuu, että se voi olla myös este jonkin asian oppimiselle, kun koko tietokoneisiin ja sovelluksiin liittyviä asioita arvostetaan mielestäni liikaa. Jos opetat esimerkiksi oman talouden hallintaa, niin voi kyllä opettaa ilman sovelluksia. Ehkä johonkin powerpointtiin voi listata, jos on ihan pakko ottaa se tietokone esille.

Nuo edelliset mielipiteet eivät tarkoita, että olisin jotenkin koulutusteknologian vastainen, mutta olen sitä mieltä, että liikaa painotetaan ammatillisella puolella näitä sovelluksia ja tietokoneita. Toki ne ovat tärkeässä asemassa opetuksessa, mutta ei saa liikaakaan niiden varaan laskea.

Oman osaamisen arviointi

Osaan käyttää Wilmaa, se on käytössä Haapajärven peruskouluissakin. Moodle-alustaa olen käyttänyt avoimen yliopiston opinnoissani.

En ole vielä vienyt materiaalia verkkoon, mutta tunnen esimerkiksi peda.netin käyttämisen periaatteet ja olen sinne testisivut jo tehnytkin. https://peda.net/p/niina.tiitto%40haapajarvi.fi/testisivu

Omasta mielestäni osaan myös valita luotettavat lähteet verkosta. Myös tämä minun osaamiseni arviointi tukee sitä, että olen ottanut luotettavista lähteistä tietoa.

Olen käyttänyt kännyköitä ja tabletteja opetuksessani. Tiedon hakuun ja tehtävien tekemiseen ollaan käytetty. Olen hakenutja tehnyt tehtäviä aika paljon tableteilla tai yleensäkin tietokoneilla. Hallitsen myös asiallisen tekstin, jota toivottavasti tämäkin koko blogi tukee. Ymmärrän myös yksityisyyden suojan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Osaan myös käyttää bloggeria. Ohjelmistojen käyttö on minulla melko noviisin tasolla, aina olen vähän vierastanut tietotekniikka. Tulevaisuudessa aion koulutta itseäni tässä saralla, kun sopivaa koulutusta on tarjolla. Tässä puolessa haluan kehittyä. Osaan kumminkin käyttää esimerkiksi Wordia, Exceliä ja Powerpointtia. Tykin ja dokumenttikameran käytön hallitsen.

Yläkoululla luennoimassa Andreas Lindquist multiaktiivisesta oppijasta. Luento oli todella hyvä ja silmiä avaava. Andreas kertoi olevansa multiaktiivinen oppija. Tällä hetkellä hän oli lääkiksessä, mutta kouluhistoria ei ollut kovin häävi ollut. Sitten, kun hänelle oli annettu vapaus oppia, hän käytti vapauden hyväksi; luki itsensä ylioppilaaksi, kävi 7 kuukaudessa kolmen vuoden koulun, ja nyt hän on siis lääkiksessä. No miten hän tähän pääsi? No siten, että hän käytti yhtäaikaa tietokonetta, tablettia, soitinta, kännykkää. Jostakin tuutista hän aina imi tietoa ja näin hän oppii. Tykkäsi pelata erilaisia pelejä, joilla oppii. Itse en todellakaan ole samanlainen oppija, mutta kyllä kieltämättä herätti kysymyksen, että pitäisikö enemmän itsekin antaa mahdollisuuksia pelaamiseen ja esimerkiksi musiikin kuunteluun korvanapeista, jos se kerran jonkun oppimista edistää.

Osaan myös tietokoneen välityksellä tehdä videoneuvotteluja. Olemme pedagogisten opintojen aikana olleet viideoyhteydessä tietokoneiden välityksellä. Ylläpidän myös Mll:n Facebook-sivuja https://www.facebook.com/pages/Haapaj%C3%A4rven-MLLn-paikallisyhdistys/603102976441598

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti