Löysin myös netistä yhden piirrustuksen, joka avasi vielä minulle yksinkertaisemmin asiaa, tässäpä linkki http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCwQFjAA&url=http%3A%2F%2Fshare.hamk.fi%2Faokk%2F~shelakorpi%2Fmittarit%2Fasiantuntija.doc&ei=_ZA7VPeHLIu_ygOo5IH4CA&usg=AFQjCNGEkBHatKMIimqxKGo8-CibaFJf2w&sig2=4zFew5ZemvMErwp2PCC7Pw&bvm=bv.77161500,d.bGQ
Eli tämän pohjalta työyhteisöosaamiseen kuuluvat ne sisäiset yhteistyötaidot ja sekä asiakas- ja verkostoyhteistyö. Opettajan näkökulmasta ajatellen asiakas- ja verkostoyhteistyötä on minun mielestä oppilaat, opettajakollegat sekä yritykset, joiden kanssa tehdään yhteistyötä, toiset oppilaitokset ja opiskelijoiden vanhemmat sekä oppilaitoksen muu henkilökunta.
Työyhteisössä opettajan pitäisi osata tulla toimeen ennenkaikkea nuorten kanssa, löytää ne oikeat pedagogiset menetelmät, joilla saadaan oppilaat kiinnostumaan asioista. Olisi todella hyvä, jos opettaja saa herätettyä uteliaisuuden oppilaissa, jotta ovat itsekin halukkaita ottaa asiasta selvää. Että opitaan myös kyseenalaistamaan asioita. Opettajan pitää myös muistaa oma vastuunsa, että mitä puhuu tunneilla. Myös rajojen vetäminen on tärkeää, opettajan tulee tuoda esille rajat, että mitä saa tehdä ja mitä ei ja pitää kiinni. Esimerkiksi jonkin tehtävän palautuspäivä on 1.10., mitä tapahtuu oppilaalle, joka ei sitä palauta tuohon mennessä.
Myös yhteistyö kollegoiden kanssa on minusta erittäin tärkeää työyhteisöosaamista. Ja nimenomaan hyvä sellainen. Eli olisi tärkeää keskustella hyviksi tai huonoiksi havaituista oppimismenetelmistä, mikä sopii millekin. Myös olisi hyvä, että pidetään työyhteisön henki hyvänä, voisi olla jotain yhteistoimintaa, vaikka aika usein käy niin, ettei monilla löydy aikaa sitten. Mutta se, että työyhteisössä voi olla oma itsensä, voi sanoa omat mielipiteensä ja siis hengittää vapaasti, antaa varmasti kaikille monin kerroin takaisin työelämässä ja työntekijät jaksavat paremmin, kun työtovereilta saa apua ja neuvoja.
Työyhteisöön kuuluvat minun mielestä myös oppilaat tiivisti. Oppilaat ja opettajat, ja muu koulun henkilökunta muodostavat työyhteisön. Ihmisillä pitäisi olla hyvät sosiaaliset taidot ja ongelmatilanteissa asioista pitäisi pystyä puhumaan avoimin mielein, niin saadaan hyvä työyhteisö, joka myös jaksaa silloin panostaa työhönsä kunnolla.
Ihminen, joka on negatiivinen, kylvää negatiivisuutta ympärilleen ja tälläinen pitäisi saada jotenkin ihmisistä pois. Hyvä työyhteisöosaaminen on mielestäni myös sitä, että vaikeat asiat pyritään sanotaan jotenkin positiiivisella tavalla tai ainakin rakentavalla tavalla. Eihän meistä kukaan ole täydellinen eihän ja kaikille tulee huonoja päiviä, mutta yhteisön tuki on myös sitä osaamista vaikeissa tilanteissa.
Itse koen olevani hyvä työyhteisöosaamisessa. Varmasti se, että olen ollut lähes koko elämäni jossain joukkueessa mukana, on kehittänyt myös minun yhteistyökykykyjäni. Osaan ottaa toiset huomioon, enkä sivuuta toisten asioita. Kaikki ovat samanarvoisia. Itseasiassa yksi opettajatyökaveri sanoi minulle, että jos joku niin minä hallitsen työyhteisöosaamisen, Loppuhuomautus: Tekipä vaikeaa kehua itseään :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti