Niina oppijana
Itse olen aina ollut sellainen oppija vielä aikuisiälläkin,
että hirveän paljon se oma motivaatio ohjaa oppimista eli sillä tavalla minulla
voisi olla humanistinen oppimiskäsitys. No seuraavassa avaan vähän enemmän oman
opiskelun taustoja.
Alakouluni kävin pienellä kyläkoululla, jossa oli niin
pelottava rehtori, että oli pakko opiskella ja oppia ne asiat, koska muuten
joutui hirveään valitusrumbaan ja opettajan silmätikuksi. Onneksi enää
sellaisia opettajia ei taida olla. Varsinkin matematiikka ja äidinkieli olivat
sellaisia, että kaikki sijamuodot oli osattava ja tehtävät osattava laskea.
Kumma kyllä, noihin aineisiin ei jäänyt kammoa vaan olivat minun lempiaineita.
Eli aika tunnollisesti opiskelin alakoulun ja yläkoulun. Taideaineet olivat minun
heikko kohta ja niissä en pärjännyt. Lukiossa pesäpalloilu vei voiton ja
opiskelu ei todellakaan ollut minun ykkösasiani. Jos opettaja oli ärsyttävä tai
en löytänyt yhteistä säveltä, menin sieltä mistä aita oli matalin, myös
ammattikorkeakoulussa. Jos taas opettaja oli mukava ja tunnit olivat
monipuolisia, innostuin ja tein parhaani ja samalla myös pärjäsin niissä
aineissa. Eli tavallaan tämäkin on sitä humanistista oppimiskäsitystä, koska se
oma motivaatio ja oppimisen mielekkyys tärkeitä. Ja tällöin myös itse kantaa
vastuuta siitä oppimisesta opettajan tukemana vain.
Kaikista parhaiten koen oppivani sillä lailla, että asia
puhutaan auki tunnilla, kirjoitetaan muistiinpanoja ja käytetään esimerkkejä,
kuvioita. Puhuttu jää vielä paremmin mieleen, jos pystyn sen yhdistämään
johonkin asiaan. Eli joku pikku pätkä elävää kuvaa on ihan mahtava minun oppimisen kannalta. Kun
luin minkälaisia erilaisia oppijoita on, olen niin täysin visuaalinen oppija.
Niin hyvin sopivat minuun: että puhe on nopeaa ja epäselvää, vaikeuksia löytää
oikeita sanoja, vaikka tietääkin mitä haluaa sanoa, olen myös hyvä organisoija
sekä yliopettaja ammattikorkeakoulussa jaksoi ihmetellä kirjoitustaitojani ja
sanoi minun kirjoittavan hyvin, mutta paljon myös liirumlaarumia J.
Ja vielä yksi, että olen tunnollinen arvostan omaa ympäristöäni. Ainoa,
joka ei oikein passaa minuun on näytteleminen ja piirtäminen, niissä en
todellakaan ole kovin hyvä.
Oppimiskäsityksiltäni koen kyllä olevani melkoinen sekamelska
eri oppimiskäsityksiä. Valoitanpa asiaa seuraavassa. Eli esimerkiksi, jos minun
päähän tulee joku ristiriita, minun on pakko se selvittää, vaikka se olisi ihan
yksinkertainen asia. Vaikka joku muu sanoo minulle asian olevan niin, se ei
välttämättä riitä minulle vaan minun pitää ehdottomasti ymmärtää se asia ja se,
että miksi niin tapahtuu. Myös pidän vuorovaikutuksesta ympäristön kanssa,
niin koen oppivani hyvin. Nämä asiat
siis ovat kognitiivista oppimiskäsitystä. Konstruktiivisesta taas koen omaavani
esimerkiksi sen, että oman toiminnan kautta tapahtuu se oppiminen, jos ei
omassa toiminnassa tapahdu mitään, en kyllä opikaan. Ja se, että siinä puhutaan
siitä ymmärtämisen painottamisesta. Jos en ymmärrä, jään jumiin ja en pääse
eteenpäin. Kun opettajakorkeakoulussa puhuttiin kokoajan siitä itsearvioinnista
ensimmäiset päivät ja en todellakaan ymmärtänyt mitä se tarkoitti, olin ihan
pihalla. Onneksi viimeisinä lähipäivinä kesäkuussa pääsin vähän jäljille. Myös
itsellä on niin selvä tavoite ohjaamassa tässä koulussa omaa oppimista.
Itse koen, että omaa alaani, joka siis on kaupallinen ala,
opetetaan parhaiten monipuolisesti ja esimerkkien sekä työssäoppimisen avulla.
Opiskelijat haluavat esimerkiksi tietää, että minkälaisia
asiakaspalvelutilanteita on olemassa ja miten niistä vaikeista asiakkaista
selviytyy. Toisaalta taas kirjanpitoa opitaan tekemällä sitä kirjanpitoa ja
opettajan pitää olla neuvomassa, ettei virheitä tulisi. Kirjanpitoa pidettäessä
kyllä opettajalla on suuri vastuu ja esimerkein täytyy näyttää, että miten sitä
tehdään. Markkinointia taas opitaan katsomalla esimerkkejä, minkälaisia ovat
hyvät ja minkälaisia epäonnistuneet markkinoinnit. Tekemällä itse myös
markkinointia. Viestintää opettaessa taas on tärkeää viestiä tunneilla.
Eli yhteenvetona loppuun vielä, että olen siis visuaalinen
oppija ja oppimiskäsityksiltäni humanistisen, kognitivistinen ja
konstruktiivinen. Mutta siinä mielessä aika jännä, että tuo humanistinen
oppimiskäsitys on se, jota aika paljon opekorkeakoulussa käytetään, kun se
itsereflektointi on niin tärkeässä asemassa ja juuri sen itsereflektoinnin koin
niin vaikeaksi aluksi. Ja omaan oppimiseen vaikuttaa myös paljon opettaja ja
hänen kanssaan saman aallonpituuden löytäminen. Eli minulla on
oppimiskäsityksen palasia sieltä ja täältä, mutta pääasiahan se on, että
jollakin lailla oppii :).
Alla lähteet, joita käytin.
https://koppa.jyu.fi/avoimet/mit/tietotekniikan-opetuksen-perusteet/oppiminen/oppimistyylit-ja-strategiat/visuaalinen-oppiminen
Hei Niina!
VastaaPoistaOlet kirjoittanut kattavasti oppimisestasi ja omasta opiskelutaustastasi. Teksti on mukavan rennosti ja soljuvasti kirjoitettua ja sinun näköistäsi.
Jo ensimmäisessä kappaleessa toteat, että opiskeluusi ja oppimiseesi vaikuttaa paljon oma motivaatiosi opiskeltavaa asiaa kohtaan. Tämä seikka heijastuu pitkin matkaa kirjoitelmassasi. Omaan oppimiseesi on vaikuttanut mm. oma mielenkiintosi opiskeltavaa aihetta kohtaan tai opettajan luoma innostus ja motivaation herättäminen. Huomio on siirtynyt pois opinnoista silloin, kun motivaatio tekemiseen on löytynyt muualta (pesäpallosta). Myös ope opintojasi ohjaa selkeästi motivaatio unelma-ammattiin kouluttautumisessa, kuten jo omassa blogin esittelytekstissä kirjoitat.
Kirjoitelmaasi (ja myös muiden ryhmäläisten kirjoitelmia) lukiessa havahtuu hyvin selkeästi siihen, kuinka erilaisia me kaikki olemme opiskelijoina ja oppijoina. Kirjoittaessasi esimerkein oman opiskelemasi ammattialan opetustavoista tuot hienosti esiin myös sen, että erilaisia asioita ja eri ammattialoja on syytä opettaa erilaisin tavoin. Tähän voisi vielä lisätä sen, että opettajan rooli ammattiopinnoissa on haastava siinä mielessä, että on löydettävä opetustavat, joilla saa mukaan ja kustakin asiasta innostumaan kaikki erilaiset oppijat.
Oppimiskäsitysten osalta kuvaat mukavasti millaisia piirteitä sinusta löytyy humanistisen, kognitivistinen ja konstruktiivisen oppimiskäsityksen osalta. Selkeästi tässä myös osoitat, että olet perehtynyt eri oppimiskäsityksiin. Toteat kivasti, että olet sekamelska useita oppimiskäsityksiä. Osaatko sanoa, mikä näkyisi sinussa vahvimmin? :)
Olet hienosti osannut arvioida omaa oppimistyyliäsi kertoessasi olevasi selkeästi visuaalinen oppija. Tuot perusteet pohdinnassasi hyvin esille. Jäin miettimään onko sinussa mukana myös ripaus kinesteettisyyttä (pidät siitä, että asia puhutaan auki tunnilla, kirjoitetaan muistiinpanoja ja käytetään esimerkkejä, kuvioita).
Kaiken kaikkiaan hyvin oppimiskäsityksiäsi ja osaamistasi esiin tuova kirjoitelma, hienoa työtä olet tehnyt!
T. Meri