ADHD
ADHD
tarkoittaa aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriötä, jonka keskeiset oireet ovat
keskittymisvaikeudet, yliaktiivisuus ja impulsiivisuus. Näitä oireita on
kaikilla, mutta diagnoosin saavat ne, joilla näitä esiintyy muihin samaikäisiin
verrattuna eniten, haitaksi asti. Myös oireet ovat jo alkaneet lapsuudessa ja
ovat pysyviä, vaikka esiintuloon ja voimakkuuteen vaikuttavat monet
ajankohtaiset tekijät henkilössä itsessään tai ympäristössä. (Dufva &
Koskela 2012:35.)
Lapsen keskittymiskyvyn puute tulee esille
koulutehtävien tekemisen lyhytjänteisyytenä, ohjeiden noudattamattomuutena,
kyvyttömyytenä järjestää tehtäviä ja toimintoja sekä siinä, että lapsi
häiriintyy helposti ulkopuolisista ärskykkeistä. Yliaktiivisuus ilmenee
vaikeuksina pysyä paikallaan ja kyvyttömyytenä hillitä aktiivisuutta
tilanteissa, joissa odotetaan rauhallista käytössä. Impulsiivisuus tulee esiine
oman vuoron odottamisessa, vastata etukäteen ja puhuu paljon eikä ota huomioon
tilanteen vaatimaa pidättäväisyyttä. ADHD-oireinen lapsi saattaaa liikkua
oppitunnin aikana, mutta aikuisen oire voi olla vähäisempää liikehdintää tai se
voi olla vain levottomuuden tunnetta ja aikuinen unohtaa kuunnella ja alkaa
miettiä omia ajatuksiaan. ( Dufva & Koskela 2012:35, 36.)
Tuossa
edellä puhuttiin siis oireista ja miten se ilmenee. Nyt, kun ajatellaan
ammatillisen opetuksen haasteita, puhutaan siis lähes aikuisista tai jo
aikuisista oppilaista. Näillä useilla on jo diagnoosi saatuna. Edellä mainitut
oireet haittaavat sekä omaa oppimista että toisten oppimista, jos niitä ei
saada hillittyä.
ADHD
JA OPETUS
Oppilas, jolla on adhd,
aiheuttaa luokkaan kyllä vipinää ja varsinkin, jos näitä on luokassa useampi,
mikä on täysin mahdollista. Lähipäivillä keskustelimmekin, että opettajan on
syytä olla johdonmukainen opetuksessaan ja antaa yksinkertaisia ohjeita. Olisi
hyvä, että luokan säännöt olisivat esillä esimerkiksi luokan seinällä. Oppilaan
kanssa olisi hyvä keskustella, että miten hän saa itsensä rauhoitettua ja se,
että tunnistaako oppilas itse sen hetken, kun levottomuus tai tarkkaavuus alkaa
häiritä. Joku hyvä merkki voisi olla oppilaalle, että hän voisi mennä käymään
vaikka vessassa. Opetuksessa ei saisi olla häiriötekijöitä ja olisi hyvä
keskittyä vain yhteen asiaan.
ADHD-oireista lähestytään
usein ongelmakeskeisesti ja kiinnitetään huomioon oppimisen esteisiin,
kielteiseen kehitykseen ja rajoitteisiin. Pitäisi kumminkin siirtää pääpaino
voimavaroihin ja vahvuuksiin. Pitää huomata ne asiat, jotka sujuvat hyvin ja
joihin nuorella riittää motivaatiota, valmiuksia ja osaamista. Pitää muistaa,
että ammatillista tulevaisuutta rakennetaan toimintakyvyn vahvuuksien kautta.
ADHD-nuori onnistuu parhaiten opiskelu-ja työurallaan, kun voi käyttää parhaita
kykyjään ja omia persoonallisia vahvuuksiaan. Oikeilla opiskelun tukitoimilla
ja asianmukaisella kuntoutuksella nuori pärjää opinnoissaan ja työllistyy
samalla tavalla kuin ikätoverinsa. Jos ADHD:ta ei hoideta, se hankaloittaa
opiskelua että arkea. Hyvä itsetuntemus, omien vahvuuksien löytyminen, oikeat
opiskelujärjestelyt ja muilta saatavat tuki auttavat opiskeluissa ja opintojen
saattamisessa loppuun. ( Dufva & Koivunen 2012; 231-232.)
Oman
opettajataustaan peilaten voisin sanoa, että ADHD-oppilaille aika usein auttaa
se, että heidän kanssaan voi kahdestaan käydä ohjeet läpi, ja se, että olisi
tekemistä. Se on mielestäni päivänselvä asia, että opettajajohtoisesti
luennoimalla, ADHD-nuori ei pysty keskittymään tunnilla. Enemmän opettajan
pitää ottaa keskusteluun ja tekemiseen oppilaita mukaan. Pitää olla
mahdollisuus myös nousta käymään vaikka vessassa välillä. Opetus tulee
jaksottaa pieniin palasiin, jos haluaa, että oppilas keskittyy. Itse olen
joskus käyttänyt tiimalasia tai munakelloa, että oppilas näkee kauanko vielä
pitäisi jaksaa olla paikallaan. Aika usein kyllä tepsii. Suurin virhe, jonka
voi tehdä oppilaan kanssa, on jos opettaja lähtee vänkäämään ja provosoitumaan
ADHD-nuoren käytöksestä, joka ei aina välttämättä ole parasta. Luokassa myös
muut oppilaat saattavat ärsyyntyä ADHD-oppilaasta, jos sitä keskittymistä ei
voi toisille taata. Tässä on sitten taas ainekset kunnon soppaan, jos opettaja
ei saa puhallettua peliä poikki. Mutta se tekeminen on hyvä, että aina olisi
oppilaalla jotain tekemistä.
On
sanottu, että opettaja on tärkein tekijä siihen, että ADHD-oppilas voi menestyä
koulussa. Opettajan pitää tietää mitä diagnoosi tarkoittaa, mistä se johtuu ja
mitä oireita se aiheuttaa mitkä toimenpiteet saattavat auttaa. Tämä tarkoittaa
ylimääräistä vaivannäköä opettajalle, mutta kyllä mielestäni opettajan
velvollisuus on ottaa selville asioista. Taitava opettaja käyttää aikansa
opettamiseen, vähemmän aikaa siirtymävaiheisiin ja kurinpidolliseen toimintaan.
Hän osaa erottaa mikä on kykenemättömyyttä ja tottelemattomuutta. Kykenemättömyyteen
pitää suhtautua empaattisesti ja opettavaisesti, tottelemattomuuteen tarvitaan
lujia ja johdonmukaisia otteita. Asioihin pitää puuttua välittömästi. Oppilaan
pitää tuntea, että opettaja tekee kaikkensa, ettei oppilas tunne itseään
nöyryytetyksi. Opettajan on hyvä muistaa, että oppilas ponnistelee usein
kykyjensä äärirajoilla. (Michelsson ym 2003: 90-91.)
Tärkeitä
apukeinoja, joilla oppilas pärjää opinnoissaan on opettajan antama yksilöllinen
ohjaus, perustaitojen kuntouttaminen sekä opiskelutaitojen kehittäminen. Apua
pitää saada silloin, kun sitä tarvitaan. Opettajalla pitää olla realistinen
näkemys oppilaan kyvyistä eikä vaatia mahdottomia. Opettaja joutuu usein
muokkaamaan työpn vaikeusastetta että sen määrää. Toisinaan joudutaan
käyttämään erilaajuista oppimäärää ja yksilöllistää opetuksen tavoitteita ja sisältöjä.
Opettajan kannattaa myös keskustella oppilaan vanhempien kanssa, koska he
tuntevat lapsensa parhaiten ja tietävät hänen reagointitapansa erilaisiin
tilanteisiin. Johdonmukaisuutta ja ennustettavuutta tarvitaan sekä kotona että
koulussa. ( Michelsson ym 2003: 91-92.)
Oppilaalle,
jolla on ADHD, voidaan laatia HOJKS eli henkilökohtainen opetuksen
järjestämistä koskeva suunnitelma tai hänen joitakin aineita voidaan mukauttaa,
jolloin myös pitää laatia HOJKS.
ADHD-nuori
voi tarvita paljon tukea ja apua. Joskus joudutaan valvomaan lähes kaikkien tehtävien
suorittamista. On hyvä myös tarkistaa, että nuori on ymmärtänyt tehtävänannon
ja pyytää häntä esimerkiksi toistamaan
ohjeet ja suoritustavan. Ohjeiden tulee olla lyhyitä, selkeitä ja
johdonmukaisia.ja saattaa myös auttaa, että ohjeet annetaan kirjallisena.
Opetustilanteisiin on hyvä saada mukaan mielenkiintoisia kohtia ja uutuuden
viehtätystä. Motivaatio laskee oppilaalla nopeasti, jos työskentely on
yksitoikkoista ja toistuvaa. Oppilaan aktiivinen osallistuminen opetukseen
edesauttaa hänen keskittymistään. Olisi myös hyvä antaa stimulaatioita monen
aistikanavan kautta. Opetuksen on oltavat innostavaa, eloisaa, teatraalista ja
dramaattista. On hyvä antaa vain yksi ohje kerrallaan ja tehtävät ovat hyvä
olla sellaisia, että niistä voi selviytyä nopeasti. Parityöskentely sopii usein
paremmin kuin ryhmätyöt, koska ryhmässä on jo liikaa häiriötekijöitä. Samojen
rutiinien pitäisi toistua päivittäin, jotta ADHD-oppilas pystyy ennakoimaan
toimintaansa, jos päivään tulee muutoksia, pitäisi niistä ilmoittaa etukäteen.
Siirtymävaiheet voivat olla hankalia esimerkiksi se, että luokkahuoneesta pitää
siirtyä toiseen tai lounaalle lähtö aiheuttaa myös vaikeuksia. Opettajan
huolehtiva suhtautuminen, extrahuomio ja apu sekä tiivis ohjaus auttavat usein
pääsemään ongelmista eroon. Työskentelyn on hyvä tapahtua positiivisessa
ilmapiirissä. Kehut ja positiiviset huomautukset auttavat paremmin kuin nuhteet
ja rankaisut. Vältä älä-sanan käyttöä. Palkitseminen on hyvä keino, jos
noudattaa ohjeita tai on tehnyt tehtävänsä. Itseluottamuksen ylläpitäminen ja
kohottaminen on tärkeää ja opettaja on tässä asiassa ratkaisevassa roolissa. (
Michelsson ym 2003: 92-94.)
Niin,
että aikamoisessa vastuussa on opettaja. Opettajan pitää osata eriyttää ja
keksiä kokoajan tekemistä, olla johdonmukainen ja antaa yksikertaiset ja
selkeät ohjeet levottamalle oppilaalle- Minusta lähipäivillä tuli tosi hyviä
vinkkejä esimerkiksi siihen, että oppilas voi vaikka värittää samalla kuin
opetusta on, mutta palaan näihin asioihin apuvälinekohdassa. Mutta olen samaa
mieltä, että ainainen negatiivinen palaute aiheuttaa itseluottamukselle suuren
kolauksen ja paljon parempaan lopputulokseen päästään käyttämällä omia
vahvuuksia ja positiivista palautetta. Ei ole todellakaan kiva, jos joutuu
toistuvasti nöyryytetyksi oppilastovereiden edessä. Ikävä kyllä opettaja, joka
ei vaivaudu ottamaan ADHD:sta selvää, saattaa aiheuttaa oppilaalle vakavia
itsetunto-ongelmia ja niin paljon nöyryytystä, että oppilas saattaa jopa
keskeyttää omat opintonsa. Minun oma ala on liiketalous, ja sinne opetukseen
kyllä pystyy laittamaan tekemistä. Oppilailla voisi olla mahdollisuus perustaa
vaikkapa oma yritys, olla laajennetussa työssäoppimisessa ja mahdollisuus
osallistua erilaisiin projekteihin.
ADHD, OPPIMISYMPÄRISTÖ JA OPETUSMATERIAALI
Lähipäivien
keskustelujen ja luentomateriaaleihin perustuen oppimisympäristön tulisi olla
ADHD-oppilaalle rauhallinen ja selkeä. Myös opiskelutilassa pitäisi olla hyvä
järjestys. Myös opetusmateriaalin tulee olla hyvin selkeä ja yksinkertainen, ei
mitään hirveitä krumeluureja. ADHD-oppilas häiriintyy kaikesta ylimääräisestä,
ja jos tila on epäjärjestyksessä, hänen keskittymiskykynsä harhautuu.
Oppimisympäristön tulisi myös olla sellainen, että oppilaalla on mahdollisuus
liikkua. Myös istumajärjestys on hyvä miettiä esimerkiksi ADHD-oppilaalle
parempi paikka voisikin olla takana, koska hän sieltä näkee joka puolelle. Jos
hän puolestaan istuu edessä, hänen pitää tarkkailla paljon taaksepäin ja näin
ollen kääntyilee, koska hän ei näe sinne.
Ikonen & Virtanen (2007) kertovat, että
oppimisympäristön merkitys oppimiselle on tärkeä, koska se vaikuttaa oppilaan
opettamisen ja oppimisen tilanteisiin ja prosesseihin. Oppimisympäristöä pitää
muuttaa yleensä sen takia, että ilman muutosta, ei voida opiskella tehokkaasti.
Oppimisympäristöt ja koulun ilmapiiri ovat tärkeitä sosiaalisia ympäristöjä,
joissa ollaan kanssakäymisissä tovereiden ja opettajien kanssa. Opetusta pitää
strukturoida eli opetusjärjestelyjä ja oppimisympäristöjä jäsentämistä niin,
että otetaan huomioon tukea tarvitsevan oppilaan erityistarpeet.
Strukturoinnilla voidaan järjestää ympäristö siten, että oppilas kokee olonsa
riittävän turvalliseksi toimiakseen ja oppiakseen uusia asioita mahdollisimman
itsenäisesti. Opetustila ja oppimateriaalit järjestetään selkeästi ja eri
aistein hyvin hahmotettavaksi. ( Ikonen & Virtanen 2007:241, 244,247.)
ADHD-oireiset
nuorilla voi ilmetä vaikeuksia opiskeluissaan toisella asteella, koska
vanhempien ja opettajien kontrolli opiskeluista vähenee ja oppimisympäristä voi
muuttua vähemmän strukturoiduksi. Toisella asteella pitäisi myös opiskella
omatoimisemmin ja aktiivisemmin. Oppimisympäristön pitää olla selkeä ja
rauhallinen. Oppilaalta itseltään kannattaa kysyä, että mitkä tukevat hänen
oppimistaan ja mitkä asiat häiritsevät. Hän tietää, että millä keinoilla
oppimisympäristöä saadaa muokattua itselle paremmaksi. Tällaisia keinoja voivat
olla sälekaihtimet, väliseinät, sermit, korvatulpat, kuulokkeet ja erillinen
tila. Kun oppimisympäristö on kunnossa ja häiriötön tila oppilaalle, on
oppiminenkin helpompaa. (Dufva & Koivunen 2012:237-239.)
Jos
oppilaalle annetaan yksilöllistä opetusta myös opetusmateriaalia on syytä
yksilöllistää. Kun oppimateriaali on hyvin valittu ja se on hyvin
järjestyksessä oppitunnin aikana, oppimista tapahtuu paremmin. Selkeällä
oppimateriaalilla ja sen käytöllä pyritään itseohjautuvampaan oppimiseen. Mitä
suuremmista vaikeuksista on kyse, sitä yksinkertaisempaa materiaalia pitää olla
saatavilla ja sen käyttö pitää suunnitella tarkasti. Esimerkiksi oppimispelit,
joista selkeimpiä oppijat pystyvät pelaamaan ilman ohjeita ovat jo itsessään
opettavia materiaaleja. (Ikonen & Virtanen 2007:266-267.)
ADHD, OPETUSRYHMÄT JA OPETUSHENKILÖSTÖ
Opetusryhmän
koko ei ainakaan saisi olla kovin suuri, toisaalta sosiaalisia taitoja opitaan
myös opetustilanteessa joten ei ainakaan kokoaikainen pienryhmäopetus ole
hyväksi. Harvassa ammatillisessa oppilaitoksessa on kyllä edes mahdollista
opiskella pienryhmässä joten ADHD-nuoret opiskelevat yleensä luokkatovereidensa
kanssa sen kokoisessa ryhmässä mikä se sattuukaan kulloinkin olemaan. Silloin
myös suureen rooliin nousee kouluavustajat, jos semmoisia on tarjolla. On
joskus hyvä saada rauhattomuus katkeamaan esimerkiksi, jos on mahdollista lähteä
ADHD-nuoren kanssa pienempään ja rauhallisempaan ympäristöön.
Kun
on ADHD-nuori(a) luokassa, tulee hasteita myös siinä, että toiset oppilaat
saattavat kokea, että ADHD-nuori häiritsee heidän oppimistaan. Kumminkin olisi
tärkeää, että ADHD-nuoret oppivat sosiaalisia taitoja toisten oppilaiden kanssa
samassa ympäristössä opiskellessaan.
Opettajan
kannattaa pitää luokassa ADHD-nuorelle peruskoulutarvikkeita (kynä, kumi,
paperia), koska aika usein nämä saattavat olla hukassa oppilaalta. Myös
kannattaa merkitä mahdolliset läksyt, jos vaan voi, nuorelle ylös, koska hän
saattaa unohtaa merkitä. ( Dufva & Koivunen 2012: 211.)
Kuten
jo aiemmin kerroin opettaja on suuressa roolissa ADHD-nuoren opintojen
onnistumisessa. Opettajan pitää ymmärtää mitä ADHD on ja mitä se aiheuttaa.
Minun mielestäni myös kouluavustajat eli ohjaajat voivat olla apuna
ADHD-nuorelle ja tarjota myös kahdenkeskinen hetki, jos opettaja ei ehdi.
ADHD,
APUVÄLINEET JA TUKIPALVELUT
Luennoilla keskustelimme
erilaisista apuvälineistä, joita voidaan käyttää, jotta keskittyminen
onnistuisi paremmin ja levottomuutta ei esiintyisi niin häiritsevästi.
Apuvälineinä voidaan käyttää esimerkiksi tasapainotyynyä, jumppapalloa,
stressipalloa, myös se, että oppilas voi mennä jaloittelemaan välillä, auttaa.
Kellon näkeminen, että tietää kauanko on vielä tuntia jäljellä, helpottaa
keskittymisvaikeuksista kärsivää. Myös tuntia voidaan pilkkoa pienempiin osiin
vaikkapa munakellolla tai jollakin muulla tavoin antaa merkki, että tietyn ajan
jälkeen saa vetää happea. Myös peltorit, musiikinkuuntelu ja jopa pipon
pitäminen päässä saattavat auttaa keskittymään.
Myös erilaisia tukipalveluja voi ADHD-nuori
saada. Jos on kyse vaikea-asteisesta ADHD:sta, voi saada henkilökohtaisen avustajan
opintoihinsa. Myös erilaisista kuntoutuspalveluista ja terapioista voi olla
apua.
ADHD-oireisista osa voi
selvitä hyvinkin ilman ulkopuolisia
tukitoimia, kun taas osalle on ensiarvoisen tärkeää saada ulkopuolista tukea,
jotta he voivat selviytyä elämässä, pystyvät pitämään yllä hyvinvointia ja
eivät syrjäytyisi. ADHD:n hoidossa tulisi huomioida elämänkaarellinen näkökulma
ja hoito-ja kuntoutustoimenpiteiden jatkuvuus eri ikävaiheissa tarpeen
mukaisesti. Käypä hoito-suosituksen mukaan hoidon monimuotoisuutta,
yksilöllisyyttä, suunnitelmallisuutta, varhaista tukea, lähiympäristön
merkitystä ja hoidon jatkuvuutta. Erilaisilla hoito- ja kuntoutustoimenpiteillä
voidaan merkittävästi tukea ADHD-oireisten hyvinvointia ja elämänlaatua (Dufva
& Koivunen 2012, 86-87.)
ADHD-lääkityksestä moni saa
avun, mutta jostakin syystä vanhemmat epäröivät lääkityksen aloittamista. Ehkä
syynä ovat lääkkeiden mahdolliset haittavaikutukset. Lääkkeet kumminkin parantavat
keskittymiskykyä ja tarkkaavaisuutta sekä vähentävät häiriöherkkyyttä. Ne
auttavat pysähtymään ja miettimään käyttäytymisen seurauksia. Lääkkeet auttavat
henkilöä keskittymään uusiin taitoihin, joita hän on oppimassa. (http://www.adhd-tietoa.fi/index.php/elaemae-adhdn-kanssa/adhdn-hoito/adhdn-laeaekehoito/)
ADHD
JA ESTEETTÖMYYS
Minun mielestä sellaista
esteettömyyttä kuin esimerkiksi pyörätuoliopiskelija voi kohdata, jos kynnyksiä
ei ole poistettu, ei ole ADHD-opiskelijalla. Ennemmin puhuisin
opiskeluympäristön ja –menetelmien löytymisestä oikeanlaisiksi, jotta opiskelu
olisi esteetöntä. Kun oikeat työkalut ja menetelmät löydetään, ADHD-oireinen
pystyy opiskelemaan omien ikätovereidensa tahtiin, joku toinen enemmän tuettuna
ja joku toinen ehkä jopa ilman tukea.
YHTEENVETO
ADHD-OIREISEN OPISKELUSTA
ADHD tuo haasteita
oppimiseen, opinnoissa selviytymiseen sekä työelämässä pärjäämiseen. Monet
ADHD-oireiset opiskelevat jaksamisensa äärirajoilla, varsinkin jos ymmärrystä
ja riittävää tukea ei ole saatavilla. Se, että voi menestyä opinnoissaan,
tarvitaan myönteistä asennetta, kehuja, tavoittellisuutta, itseluottamusta ja
itsekuria. On tärkeää tukea opiskelumotivaatiota,
sekä tunnistaa omat voimavarat ja vahvuudet. Itseluottamuksen vahvistaminen on
suuressa roolissa, samoin kuin kuntoutus- ja tukitoimien hyödyntäminen sekä
rohkaisua että kannustusta. Opiskelijan pitäisi myös pystyä hallita omaa arkea,
mikä on tärkeää ADHD-nuorelle, että elämänhallinta onnistuisi eli muistaa mennä
ajoissa nukkumaan, herätä ajoissa, syödä ja levähtää. Ammatillisissa opinnoissa
menestyäkseen ja työelämässä pärjäämiseen, pitäisi pystyä ottamaan vastuuta
itsestään ja omasta arjestaan.Turvallinen oppimisympäristö, opintojen selkeät
rakenteet ja tukitoimet yhdistettynä välittävään opetus- ja ohjaushenkilöstöön,
auttavat ADHD-oireista. ( Dufva ja
Koivunen 2012: 235-237)
ADHD-oireisen kanssa täytyy
opettajan keskustella, että mitkä tavat hän kokee itselleen parhaaksi tavaksi
keskittyä ja mitkä asiat auttavat häntä muistamaan asioita. Toiselle asteelle
tullessaan, on jo yhdeksän vuotta peruskoulua ainakin takana, joten varmasti
oppilas tietää itse parhaiten keinot. Opettajan täytyy varmasti eriyttää
opetustaan, ja apuvälineitä kannattaa antaa. Itsekin lähipäivillä ollessani,
hyödyin ihan huomaamattani väritystehtävästä, vaikken kärsikään ADHD-oireista.
Eli varmasti tulen itse käyttämään tätä väritystehtävää omalla
opettajaurallani. On tärkeää löytää ne keinot, että mitkä auttavat oppilasta
keskittymään ja toisaalta myös opiskelutovereilla pitää olla mahdollisuus
opiskella ilman kovin paljon häiriöitä. Joskus voisi ajatella myös, että
ADHD-oireisella olisi oma pieni tila, johon voi mennä tekemään tehtäviä. Oman
opettajakokemuksen perusteella, he eivät koe sitä mitenkään eristämisenä, vaan
nimenomaan itse haluavat rauhallisen tilan, jossa ei ole muita häiriötekijöitä.
Kaikki erilaiset apukeinot kannattaa kyllä ottaa käyttöön, jotta ADHD-oireinen
ei tipahda yhteiskunnasta pois ja syrjäydy, koska heillä se vaara on. Ymmärrystä
ja empatiaa, oikeat keinot, rauhallinen ympäristö, selkeät ohjeet ja tietenkin
rohkaisemista ja kannustusta ADHD-oireiselle takaavat parhaan oppimistuloksen.
KIELELLISET
VAIKEUDET
Kielellinen vaikeus on sitä,
että kielen ja puheen kehitys poikkeaa normaalista jo kehityksen
varhaisvaiheista saakka. Ne voivat tulla esiin vaikeutena tuottaa tai ymmärtää
kieltä, tai ne voivat ilmetä myös molempina. Kielellisen häiriön vuoksi puhumiseen
ja muiden puheen ymmärtämiseen perustuva kommunikointi voi olla aikuisenakin
vielä hankalaa. Lukeminen voi sujua tavallista hitaammin sekä olla
virheellistä. Tämän lisäksi vielä luetun ymmärtäminen tuottaa hankaluuksia.
Kielihäiriöisellä oppijalla on usein puutteita keskeisissä itsenäisen
työskentelyn ja oppimisen edellyttämissä taidoissa. Kielihäiriö ei rajoita
pelkästään nuoren kykyä ilmaista itseään tai ymmärtää puhetta, vaan kielelliset
vaikeudet hankaloittavat monien muidenkin taitojen kehittymistä ja oppimista
kuten vuorovaikutustaidot. (Aro ym 2007:18-19.)
KIELELLISET
VAIKEUDET: APUVÄLINEET, OPPIMISYMPÄRISTÖ JA OPETUSRYHMÄT
Niin kuin ADHD-oireinen
saattaa vaatia pienen opetusryhmän, välttämättä kielellisistä vaikeuksista
kärsivä ei tarvitse pienempää ryhmää, jos hänellä on apua tarjolla
oppitunnilla. Esimerkiksi, jos opettaja kirjoituttaa muistiinpanoja, olisi
kirjoittamisen vaikeuksista kärsivän oppilaan saada aukotettuja muistiinpanoja
eli kirjoituttaa vain sanan sieltä toisen täältä. Kouluavusta/ohjaaja olisi
hyvä olla oppilaalla, jolla on vaikea-asteinen lukivaikeus, koska on erittäin
tärkeää, että varmistutaan siitä, että oppilas ymmärtää asian. Yleensä
tekstistä ymmärtäminen ei onnistu joten tarvitaan henkilö, joka lukee ääneen,
kyselee ja keskustellen käy asian oppilaan kanssa. Tietenkin, jos opettajan
tyyli on keskustellen asiat opettaa on erittäin hyvä asia. Oppimisympäristö voi
olla myös ihan tavallinen, tärkeää on vain varmistua siitä, että oppilas
ymmärtää aina mitä pitää tehdä. Kirjalliset ohjeet eivät välttämättä auta,
opettajan ja ohjaajan on hyvä aina selventää asiat.
Joskus HOJKSin tekeminen on
aiheellista luki-ja kirjoitusvaikeuksista kärsiville. Eli siinä sovitaan miten
saavutetaan yksilölliset tavoitteet.
Moniin kirjoihin on nykyään
myös saatavilla cd:t, joihin kirjoissa olevat asiat on luettu ääneen. Nämä ovat
tosi hyvät apuvälineet heille, joille lukeminen on työlästä ja varsinkin luetun
ymmärtäminen.
Itse teetin yhdelle
oppilasryhmälle, joista useilla oli lukemisen ja sen ymmärtämisen vaikeutta,
erään helpon luetun ymmärtämisen testin. Itse ajattelin heidän selviävän siitä
vallan helposti, koska teksti oli mielestäni niin helppolukuista. Oikein
hämmästyin, että heistä kukaan ei sitä läpäissyt, useilla ei ollut yhtään
oikeaa vastausta. Teimme saman testin niin toisen kerran, että minä luin sen
heille ääneen, tulokset paranivat huomattavasti. Tämä todella avasi silmäni
siitä, että vaikka teksti on suhteellisen helppolukuista, mutta kärsiessään
lukivaikeuksista, se on silti vaikeaa.
Paras apuväline omiin
kokemuksiin pohjautuen on se, että varmistutaan aina siitä, että oppilas
ymmärtää tehtävänannon, hänelle annetaan mahdollisuus suulliseen ilmaisuun
esimerkiksi koetilanteessa. Jos oppilaalla on vaikeuksia ymmärtää, hän ei
myöskään välttämättä ymmärrä mitä kokeessa saatetaan kysyä, vaikka vastauksen
tietäisikin. On tärkeää, että olisi ohjaaja käytössä, joka voisi lukea
kysymykset ääneen ja tarvittaessa kirjoittaa vastaukset tai opettaja pitää
suullisen kokeen oppilaalle.
Hyviä apuvälineitä ovat
nauhurit, tallentimet ja nauhoittavat mp3-soittimet. Laadukkailla tallentimilla
voidaan nauhoittaa esimerkiksi oppitunteja ja luentoja. Nauhoitteen avulla voi
sitten palata oppituntiin ja tehdä esimerkiksi omia muistiinpanoja kotona.
Erilaiset tietokoneohjelmat voivat auttaa esimerkiksi oikolukuohjelmat,
puhesynteesi ja ennakoiva tekstinsyöttö auttavat lukivaikeuksista kärsivää.
Kannattaa myös hyödyntää älypuhelimia. Ja kuten jo aiemmin mainitsin,
äänikirjat ovat myös hyviä apuvälineitä kielellisistä vaikeuksista kärsiville.
Sekä lukikalvot ovat hyviä apuvälineitä. (www.lukihairio.fi)
KIELELLISET
VAIKEUDET, ESTEETTÖMYYS JA OPETUSHENKILÖKUNTA
Opettajan tulee olla selvillä erilaisista apuvälineistä,
joilla voidaan tukea kielellisistä vaikeuksista kärsivää oppilasta ja ymmärtää
aidosti se, että kiellellinen vaikeus saattaa vaikeuttaa todella paljon
oppimista. Ohjaajille/avustajille olisi myös yleensä tarvetta, varsinkin jos
kielellinen vaikeus on vaikea. Opettajan pitää varmasti eriyttää opetustaan ja
ottaa huomioon kielelliset vaikeudet. Olisi tärkeää saada opetustilanteet
esteettömiksi, jotta kielellisistä vaikeuksista kärsivät oppilaatkin pääsisivät
oppimaan.
Esteetön
koe-/tenttitilanne on esimerkiksi semmoinen, että oppilaalle annetaan lisäaikaa
ja mahdollisuus suulliseen kokeeseen tai tenttiin tai ainakin mahdollisuus
täydentää vastauksiaan suullisesti. Ei myöskään saisi sakottaa
kirjoitusviheistä, vaan arvioidaan pelkkää osaamista. Myös apuvälineitä tulee
tarjota. Oppilaalle annettava tehtäväpaperi tulee olla kirjoitettuna koneella
ja isolla fonttikoolla. Myös tehtävä pitää olla asteltu yksiselitteisesti ja
myös osiin pilkkominen voi olla tärkeää. Myös tehtävänannon ääneen lukeminen
tarvittaessa tai kuunnella tehtävänanto nauhalta. Opettajan pitää varmistaa,
että tehtävä on ymmärretty. Häiriötön tila on tärkeää tai ainakin mahdollisuus
korvatulppien käyttöön on annettava oppilaalle. (www.erilaistenoppijoidenliitto.fi)
OPETUSMATERIAALI
JA KIELELLISET VAIKEUDET
Opetusmateriaali kannattaa olla isolla fonttikoolla,
lyhyillä riveillä ja kapeilla palstailla. Musta teksti valkoisella paperilla
voi olla hankalaa, kannattaa kokeilla värilliselle paperille tekstiä tai
lukikalvoa. (www.erilaistenoppijoidenliitto.fi)
Lähipäivillä puhuimme myös selkokielestä, joka auttaa
kielellisistä vaikeuksista kärsivää oppilasta. Asiat sanotaan yksinkertaisesti
ja ylimääräiset sanat jätetään pois. Varsinkin kaikkea abstraktia kannattaa
välttää. Opetusmateriaalin tulisi olla mahdollisimman yksinkertaista ja
selkeää.
KIELELLISET
VAIKEUDET JA TUKIPALVELUT
Kun
kielellinen vaikeus on todettu ja se haittaa selvästi toimintakykyä,
kuntoutuksenjärjestäminen perustuu yleensä kuntoutussuunnitelmaan. Kuntoutuksen
tarkoituksena on edistää ja tukea nuoren kehitystä sekä hänen itsenäistä
suoriutumistaan elämän eri tilanteissa.
Nuoruusiässä painottuvat näin ollen koulutus, ammatin hankkiminen,
työllistyminen ja itsenäinen elämä. Jotta kuntoutuksen tulos olisi paras, on
eri tahojen välinen tiedonkulku erittäin tärkeää. Kuntoutus voidaan jakaa
lääkinnälliseen, ammatilliseen, sosiaaliseen ja kasvatukselliseen. ( Aro ym
2007: 318.)
1. Lääkinnällistä
kuntoutusta ovat esimerkiksi:
- erilaiset
terapiat
- tutkimukset
- apuvälineet
- sopeutumisvalmennus
- kuntoutusohjaus.
2.
Ammatillista kuntoutusta ovat:
- koulutustarvetta
ja –mahdollisuuksia selvittävät tutkimukset
- työ-
ja koulutuskokeilut
- ammatillinen
koulutus
- työhönvalmennus.
3.
Sosiaalista kuntoutusta ovat:
- sopeutumisvalmennus
- kuntoutusohjaus
- kuljetuspalvelut
- tulkkipalvelut
- palveluasuminen.
4.
Kasvatuksellista kuntoutusta ovat:
- erityisopetus
- erilaiset
opetuksen tukipalvelut.
Kaikki kuntoutuksen osa-alueet ovat tärkeitä
ja niiden tulee olla tasapainossa keskenään, jotta niistä saatava hyöty on
mahdollisimman suuri. Viranomaisilla on lakisääteinen velvollisuus tehdä
yhteistyötä tarvittavien kuntoutuspalveluiden järjestämisessä. ( Aro ym. 2007: 318-319.)
KIELLELLISET
VAIKEUDET JA OPETUS
Edellä
on mainittu jo opetukseenkin liittyviä asioita, mutta käydään vielä lisää.
Ammatillisen peruskoulutuksen vahvuutena on, että opettaja voi näyttää
osaamisensa ja opiskella itselleen parhaalla mahdollisella tavalla. Tekemällä
käytännön töitä aidossa työympäristössä, opiskelija osoittaa miten hyvin hän on
saavuttanut opetussuunnitelman perusteiden ammatillisten opintojen tavoitteissa
määritellyn työelämän edellyttämän ammattitaidon. ( Aro ym. 2007: 275.)
HOJKS
laaditaan aika usein kielellisistä vaikeuksista kärsivälle ja se auttaa
opettajaa suunnittelemaan tunteja. On tärkeää, että tehdään yhteistyötä HOJKSin
laadinnassa vanhempien ja muiden asiantuntijoiden kanssa. Ja ilman muuta myös
oppilasta itseään on kuunneltava. Parhaita tuntijoita ovat oppilas itse ja
hänen vanhempansa. Opettaja on oppimisen
ohjaaja ja opettajan pitää etsiä parhaimman mahdolliset opetusmenetelmät ja
kannattaa valita toiminnallisia oppimistilanteita aina, kun se on vain
mahdollista. Oppimisympärisöön kuuluvat myös ne oppilaat, joilla ei ole
erityisiä vaikeuksia joten pitää arvioida myös sitä,että miten ryhmä tukee
erityisoppilaan kehittymistä ja kasvua yksilönä. ( Ahonen ym. 2004: 225-226.)
Opettajan kannattaa keskustella oppilaan
kanssa, että mikä on oppilaan paras tapa oppia ja opettajan kannattaa opettaa
erilaisia opiskelutekniikoita. Opettaa kannattaa moniaistikanavaisesti eli
miten voi selittää saman asian näkemisen, kuulemisen, tekemisen ja näyttämisen
kautta. Oppilaalle pitää antaa aikaa tehdä ja ei kannata järjestää kokeita tai
tenttejä, joissa on aikaraja. Opettajan tulee myös opetuksessa muistaa, että ei
saisi yhtä aikaa puhua ja kirjoituttaa. Myöskään ei saisi pakottaa lukemaan
ääneen luokan edessä. Opetus kannattaa myös pilkkoa pienempiin osiin ja ohjeet
pitää antaa suullisesti ja kirjallisesti. Olisi myös tärkeää antaa tunnin
aluksi yleiskuva asiasta ja lopuksi vetää vielä yhteen mitä käsiteltiin.
Apuvälineet kannattaa ottaa käyttöön ja välttää kilpailutilanteita. Mieti
kokenaisuukssia, tarviiko ulkoaopettelua. Ehdottomasti kannustus ja kehut ovat
tärkeitä. Ja se on tärkeää, että ei sakoiteta kirjoitusvirheistä vaan katsotaan
sitä oppimista. (www.erilaistenoppijoidenliitto.fi)
Kielelliset vaikeudet vaikuttavat todella
paljon oppilaan oppimiseen. Opettajan pitää mennä pois perinteisestä oppimismenetelmistä.
Ei todellakaan voi luennoida ja kirjoituttaa taululta. On keskusteltava,
havainnoida, näytettävä ja yleensäkin ohjeistaa sanallisesti paljon enemmän
kielellisistä vaikeuksista kärsivää kuin niin sanottua tavallista oppijaa.
Erilaiset häiriötekijät haittaavat oppimista. Itse olen myös huomannut sen,
että jos oppilas ja opettaja eivät löydä yhteistä säveltä oppimiseen (opettaja
ei ymmärrä vaikeutta), tulee myös tunnilla tuntihäiriö ehkä esille. Eli, kun
oppiminen on estynyttä, oppilas turhautuu ja saattaa aiheuttaa häiriöitä.
Opettajan tulee olla selvillä kaikista erilaisista vaihtoehdoista, joilla
voidaan kielellisistä vaikeuksista oppilasta kärsivää auttaa. Ja silloin pitää
aika paljon mennä pois kirjallisista töistä, koska samalla tavallahan sinä voit
suullisesti selvittää asiat.
LÄHTEET:
Ahonen T.& Rautakoski P.:Kielelliset vaikeudet ja niiden
pitkäaikaisvaikutukset. Teoksessa T. Aro, T. Siiskonen & T. Ahonen (toim.)
Ymmärsinkö oikein? Kielelliset vaikeudet nuoruusiässä. 2007. Juva. WS Bookwell
OY.
http://www.adhd-tietoa.fi/index.php/elaemae-adhdn-kanssa/adhdn-hoito/adhdn-laeaekehoito/
Ikonen O. & Virtanen P.: Hyvä oppimisympäristö. Teoksessa
O. Ikonen & P. Virtanen (toim) Erilainen oppija-yhteiseen kouluun. 2007.
Juva. WS Bookwell Oy.
Ikonen O. & Virtanen P.: HOJKS
elämänkaaren eri vaiheissa. Teoksessa O. Ikonen & P. Virtanen (toim)
Erilainen oppija-yhteiseen kouluun. 2007. Juva. WS Bookwell Oy.
Kippola-Pääkkönen A.: Hoidon ja kuntoutuksen
monimuotoisuus. Teoksessa V. Dufva & M. Koivunen (toim)ADHD diagnosointi,
hoito ja hyvä arki. 2012. Juva. Bookwell Oy.
Lukka
S., Siiskonen T., Haapasalo S.,Jaakonaho S.,Rautakoski P., Lahtinen P. &
Pärnäinen A.: Kuntoutus- ja tukimuodot. Teoksessa T. Aro, T. Siiskonen & T.
Ahonen. Ymmärsinkö oikein? Kielelliset vaikeudet nuoruusiässä. 2007. Juva. WS
Bookwell Oy.
Michelsson K.,Miettinen K., Saresma U., &
Virtanen P. AD/HD nuorilla ja aikuisilla. 2003. Juva. WS Bookwell Oy.
Miettinen K., Aunola U., Niemelä R., Stenroos
H., Alalääkkölä V., Lehto P.& Kannisto M.: Ammatillinen peruskoulutus.
Teoksessa T. Aro, T. Siiskonen & T. Ahonen. Ymmärsinkö oikein? Kielelliset
vaikeudet nuoruusiässä. 2007. Juva. WS Bookwell Oy.
Moilanen I.: ADHD. Teoksessa V,Dufva & M. Koivunen (toim) ADHD Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. 2012.
Juva. Bookwell Oy.
Palomäki-Jägerroos T.: ADHD-oireisen nuoren
tukeminen peruskoulun jälkeen. Teoksessa V. Dufva & M. Koivunen (toim) ADHD
diagnosointi, hoito ja hyvä arki. 2012. Juva. Bookwell Oy.
Raevuori A.: Nuoren ADHD. Teoksessa V. Dufva
& M. Koivunen (toim) ADHD diagnosointi, hoito ja hyvä arki. 2012. Juva.
Bookwell Oy.
Siiskonen T., Koivula P., Laitinen K. &
Virtanen P.: Opiskelun tuki perusopetuksessa. Teoksessa T. Aro, T. Siiskonen
& T. Ahonen. Ymmärsinkö oikein? Kielelliset vaikeudet nuoruusiässä. 2007.
Juva. WS Bookwell Oy.
Virtanen P., Ikonen 0. & Siiskonen
T.:Opetuksen järjestäminen. Teoksessa T. Ahonen T., Siiskonen T. & Aro T. (toim), Sanat Sekaisin. 2004. Juva.
PS-kustannus.
http://www.adhd-tietoa.fi/index.php/elaemae-adhdn-kanssa/adhdn-hoito/adhdn-laeaekehoito/
www.erilaistenoppijoidenliitto.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti