Huh huh, mitkä päivät. Aivan mahtavat.
"Ihmiset unohtavat mitä olet tehnyt, ihmiset unohtavat mitä olet sanonut. Ihmiset eivät unohda niitä tunteita, joita olet herättänyt."
Olin 26.-27.9. Maarit Räisäsen opintojaksolla vuorovaikutustaitoja ja temperamenttia
oppimassa. Ja kyllä opin. Nyt tiedän sininen-keltainen-vihreä-punainen-ihmisistä ja ymmärrän toisia enemmän. Ymmärrän monia nyt päivänselviä asioita, jotka eivät olleet aiemmin päivänselviä.
Itse analysoisin itseni eniten keltainen-punainen-vihreä akseliin. Maarit näki minussa myös punaista sanoen minulla olevan teräväkatseisuutta ja jonkinlaista levottomuutta. Ja kyllä on totta, olen levoton, jos tekeminen loppuu ja keskittymiskykyni on myös rajallinen, ja alan oikeasti käymään levottomaksi :).
Minun mielestä MUST-jutut:
1. Anna aikaa
2. Oppiminen on vuorovaikutusprosessi
3. Tuttuus ja turvallisuus (ryhmäytä)
4. Ja tolloilu (tästä tykkäsin, että saa openakin tolloilla)
On erilaisia ihmisiä ja he tykkäävät eri asioista. Vaikka opettajan mielestä joku opetusmenetelmä on aivan huippuidea, se ei välttämättä oppilaiden mielestä niin olekaan. On ihmisiä, joiden aivot naksahtavat käyntiin hiljaisuudessa ja sitten ovat he, joiden aivot naksahtavat käyntiin suun käydessä. Opettajan tehtävä on huolehtia, että molemmat tyypit huomioidaan opetuksessa.
Myös se oli minulle yllättävä tieto, että vain sairaat(päästä) ihmiset ovat tahallaan ilkeitä. On kyse vain vuorovaikutustaidoista. Esimerkiksi sininen ihminen tarvitsee aikaa ja ajattelee järjellä, keltainen ihminen on intoa ja tunnetta täynnä. Ristiriitoja varmasti syntyy, jos kumpikaan ei osaa mukauttaa omaa viestintää. Me kävimmekin draaman keinoin ryhmissä erilaisia ihmistyyppejä. Oli tosi mielenkiintoisia pieniä esityksiä toisille. Asiat vielä varmasti konkretisoituivat kaikille.
Opettajan pitää myös varmistaa esimerkiksi, että oppilas tietää mitä tehdään, Hyvä keino on pyytää oppilaita toistamaan, että mitäs heidän pitikään nyt tehdä. Jos oppilas ei kumminkaan osaa sanoa, että mitä-->opettajan on otettava vastuu virheellisestä tiedosta ja ottaa siis vastuu siitä, että oppilas on ymmärtänyt väärin. Ope voi sanoa, vaikka aina selittävänsä vähän epätarkasti ja TOISTAA tehtävänanto. Itse olen, ikävä kyllä, käyttänyt usein seuraavia lauseita: "Ymmärsittekö?" "Onko joku, joka ei ymmärtänyt?" Nyt nämä menevät roskakoriin. Eihän monikaan kehtaa sanoa EI:tä paitsi ehkä punainen."
Itse olen niin tunneihminen, eikä järki tosiaankaan pysy aina mukana. Nyt ymmärrän kyllä myös sinisiä järki-ihmisiä. Heidän pitää saada ajatella ensin. Se myös tekisi minullekin hyvää ;).
On myös tärkeää olla luottamuksen arvoinen, ystävällinen ja huomaavainen. Muista aina tervehtiä kaikkia. Tämä kyllä puuttuu monelta aikuiselta siis kyky tervehtiä kaikkia. Outoa.
"Palkkaa mieluummin hyvä tyyppi, joka ei ole niin huippuasiantuntija kuin huippuasiantuntija, mutta huono tyyppi." Tämäkin viisaus tuli esille, sillä hyvästä tyypistä voi tulla huippuasiantuntija, mutta huonosta tyypistä ei välttämättä tule hyvää tyyppiä. Ja allekirjoitan aivan täysin tämän Maaritin ohjeen.
Se on myös syytä muistaa, että kaikissa ihmisissä on kaikkia värejä, mutta joku väri tulee voimaikkaimmin esille. Luontainen temperamentti tulee esille lapsissa sekä aikuisissa silloin, kun eivät pysty sitä säätelemään esimerkiksi hermostuessa. Eli lapsi oppii vuorovaikutuksessa toisten kanssa myös säätelemään temperamenttiaan. Hän saa palautetta ympäristöltään, että miten tietyissa tilanteissa tulee käyttäytyä. Siten me opimme säätelemään sitä, mutta hermostuessa se luontainen temperamentti puskee läpi.
Tehtäviä :
2 minuuttia aikaa, toinen pareista puhuu itsestään. 1 minuutin pari seuraa tarkasti, toisen minuutin pari tekee kaikkea muuta kuin keskittyy kuulemaansa. Tosi kiva harjoitus.
Nimen mukaan aakkostus-->opitaan nimiä.
Käsi ylös-->hiljaisuus.
Väritehtävä--> montako samaa asiaa saadaan samasta väristä. (meidän ryhmä sai yhden).
Tässä alla linkkejä väreihin, temperamenttiin ja persoonallisuuteen.
https://www.ps-kustannus.fi/tunnistatemperamentit
http://www.netello.fi/viihde/persoonallisuustesti.php
https://www.vastaamo.fi/persoonallisuustesti/
http://www.feelback.com/henkilokohtainen_kehittyminen.html
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/persoonallisuus_tunnistatko_tyyppisi_
http://www.tuimakka.fi/naamion-takaa/ (
Kivalta siis tuntuu, opinnot lähenevät loppumistaan (toivottavasti) ja opetusharjoittelussa on ollut mukavaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti