Olen ottanut tavaksi kerrata lyhyesti edellisen tunnin asiat oppilaiden kanssa heti tuntien alkuun. Koen tämän hyväksi asiaksi, ja asioiden jäävän paremmin mieleen. Eli tämäkin päivä aloitettiin sillä, että mietimme edellisen kerran asioita.
Oppilaat palauttivat myös kirjoitelmansa omasta kulutuskäyttäytymisestään sekä kulutusseuraamisensa. Tosi hyvin olivat kyllä seuranneet, mihin rahansa ovat laittaneet. Toinen juttu, että jokaisessa kirjoitelmassa luki, että pikavipit eivät kannata. Että ainakin joku asia oli jäänyt kyllä tosi hyvin mieleen. Sitä vähän harmittelin, että kukaan ei ollut käyttänyt viedeointimahdollisuutta. Asiat olisivat tulleet paremmin esille joiltakin oppilailta, jos olisivat videoineet. Osan kirjoitelmat olivat lyhyitä ja vain apukysymyksiin oli vastattu yhdellä sanalla. Asiaa kyselin, että mikseivät videoineet, mutta eivät olleet uskaltaneet/kehdanneet omaa naamaansa kuvata. Minulta jäi sanomatta, että olisi voinut vain puhuakin ilman, että oma kuva näkyy. Ihan ymmärrettäväähän tämä onkin, että eivät halua omaa kuvaansa vidoida.
Tarkistimme monisteen, joka käsitteli eduskuntaa ja hallitusta sekä katsoimme videon kansanedustajan työstä sekä siitä miten julkista työ eduskunnassa on.
Oppilaat pelasivat myös kahta ensimmäistä peliä
http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/talousaapinen/pelit/ tuolta nettisivulta. Pelit olivat mieluisia.
Oikeudet ja velvollisuudet olivat uutena asiana tänä päivänä. Ensin oppilaiden piti miettiä, että mitä oikeuksia ja velvollisuuksia he tietävät heillä olevan. Tämä tuotti päänvaivaa, ne ovat niin päivänselviä juttuja, että eivät olleet tulleet ajatelleeksi. Pienen johdattelun avulla kumminkin oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan tunnistivat. Kirjoitutin myös muistiinpanoja oikeuksista ja velvollisuuksista Suomessa. Sen jälkeen oppilaiden piti etsiä tietoa, että miten Suomen kansalaisuuden saa ja jaoin heille Suomen kansalaisen oikeudet ja velvollisuudet-monisteen. Ryhmissä oli 10 minuuttia aikaa miettiä mitä asioita herättivät oikeudet ja velvollisuudet. 10 minuutin jälkeen saivat kertoa mielipiteitään.
Suuren ja pääasiassa asiallisena pysyneen keskustelun aiheuttivat oikeuksista ja velvollisuuksista pakoilaiskysymys ja se, että Suomen lakia pitää noudattaa Suomessa. Pakolaisasia on noussut oikeastaan joka tunnilla esille, mutta näin neljännen kerran jälkeen olin jo huomaavinani kaikista kriittisimmässäkin oppilaassa jo hieman pehmennystä omiin mielipiteisiinsä.
Toinen paljon keskustelua herättänyt asia oli vanhempien velvollisuus huolehtia lapsistaan. Ja tässäkin keskustelu pysyi asiallisena, vaikka monenlaisia mielipiteitä kuulimme. Minusta on hienoa, että pojat uskaltavat kertoa omia mielipiteitään toisten kuullen ja hämmästellä asioita. Koen, että olen saanut luokkaan sellaisen vapaan ilmapiirin, jossa on helppo kertoa oma mielipiteensä ilman teilausta.
Näiden keskustelujan jälkeen, oppilaat saivat toiminnallisen tehtävän. Olin tehnyt väitteitä oikeuksista ja velvollisuuksista, ja oppilaiden piti liikkua aina siihen nurkkaukseen, jota he pitivät oikeana tai vääränä. Näihinhän oli aina vain yksi oikea vastaus ja katsoimme aina väite kerrallaan, että missä olisi pitänyt olla.
Opettajanhuoneessa keskustelimme ammatillisesta opettajuudesta ja Jedun bioenergia-hankkesta. Samoin pidimme pienen oppilaspalverin.
Huomenna menen Jedun kauppaopiston osastolle TOP-roadshowta kiertelmään, koska vielä näyttöarviointi aiheuttaa minussa epävarmuutta. Toivottavasti tulen viisaammaksi ja varmemmaksi sen suhteen.
Minua harmittaa kovasti, että opetusharjoittelu lähenee loppuaan. Oppilaat ovat tulleet tutuiksi ja luokassa on vapaa ja hyvä ilmapiiri, jossa oppilaat uskaltavat kertoa mielipiteitään ja perustella niitä. Luokka myös hiljenee, kun on hiljaista tekemistä. Ensi kerralla tutorit ovat seuraamassa opetusta ja sen jälkeen on enää yksi opetuskerta. Olen varma näin herkkänä ihmisenä, että viimeisen opetuskerran jälkeen, kyyneleet tulevat silmiini.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti