Tämä päivä palautti taas jännityksen tunteen opetukseeni, koska Kari Heiskari AMOKista saapui katsomaan opetustuntejani. Lähtökohtaisesti siis jännitti paljon.
Aloitin tunnit jo tutuksi tulleella asialla eli kertasimme edellisen kerran asioita lyhyesti. Sen jälkeen oppilaat pelasivat peliä jokamiehen oikeuksista http://www.jokamiehenoikeudet.fi/
Tämän jälkeen siirryimme päivän ensimmäiseen uuteen asiaan eli kuluttajan oikeuksiin ja velvollisuuksiin. Katsoimme kaksi lyhyttä opetusvideota http://www.kkv.fi/opettajalle/kuluttajakauppa/opetusvideot/, sen jälkeen opetuskeskusteluja kuluttajana olemisesta. Olin tehnyt oppilaille myös muistilistan sekä liittyen ostamiseen että myymiseen, Kerroin myös elävästä elämästä esimerkkejä, mitä ongelmia minulla on ollut kuluttamiseen liittyen. Oppilaat tekivät myös mindmapit kuluttamisesta.
Sen jälkeen olin jakanut oppilaat valmiiksi ryhmiin, joissa heidän piti keskustella ongelmista, joihin he tai lähipiirinsä olivat kohdanneet ja miten niistä oli selvitty. Aikaa oli 5 minuuttia, ja sen jälkeen ryhmät kertoivat toisille asioistaan.
Tutkittiin myös sivua www.kuluttaja.fi, joissa oli osio ratkaisuja riitoihin. Tämä oli tosi kiva juttu, koska tässä oli oikeasta elämästä todellisia ongelmia, joihin oli todelliset ratkaisut. Myös musta lista kiinnosti, mutta ei ollut omalta alueelta onneksi yrityksiä.
Sen jälkeen oppilaille annoin tehtävämonisteen. Monisteessa oli muun muassa tehtävä, ja heidän piti valita jokin tuote, jonka he ostaisivat valitsemastaan verkkokaupasta. Tutustua verkkokaupan palautus- ja maksuehtoihin. Olin myös laatinut ongelmatilanteita, joihin oppilaiden piti löytää ratkaisut.
Tarkistamisen jälkeen siirryimme seuraavaan asiaan eli yhdenvertaisuuden käsittelyyn. Aluksi pohdimme, että mitä se tarkoittaa ja toteutuuko se. Katsoimme myös asennemeininki-videoita, ja keskustelimme asioista. Aloitimme Kari Tapion kappaleella "Olen suomalainen", jota esitti erilaiset suomalaiset ihmiset. Videoissa esiintyi romani, pyörätuoli-ihminen ja sokea. Toivon ja uskon oppilaiden silmien auenneen näihin asioihin. Ekaksi minua myös hirvitti sanoa oppilaille pyörätuoli-ihmisen jälkeen se, että me kaikki voimme milloin tahansa ennalta-arvaamattomasti joutua pyörätuoliin. Tähän myös Kari kertoi. että Suomessa tehdään jo ennakkoon asuntoja niin, että jos ihminen joutuu pyörätuoliin. On paljon edullisempaa rakentaa talot etukäteen jo niin, että pyörätuolilla on mahdollista liikkua kuin korjata onnettomuuden sattuessa talot. Se tulee kalliiksi yhteiskunnalle.
Päivä oli ohi, pikkuisen jäi kesken. Emme ehtineet padlet-seinille ollenkaan,
Tuntien jälkeen oli arvioinnin aika.
Kari kysyi, että jännittikö minua ollenkaan. Aluksi unohdin sen jännityksen, mutta ensimmäisen tunnin puolessa välissä oikein tunsin kuinka ääni värisi, kun tuli se tunne, että Kari ja Osmo ovat siellä luokan perällä ja katsovat minua.
Hyvää palautetta sain siitä, että kyselevä tapani oli hyvä ja samoin rytmitys sekä opetusmenetelmäni olivat hyviä. Se, että asioita kerrottiin tarinoiden avulla ja esimerkkejä oli oikeasta elämästä olivat myös olussaa.
Kehitettävää oli se, että aluksi olisi ollut hyvä näyttää päivän opiskeltavat asiat kertaamisen jälkeen. Ja tätä aion kyllä myös jatkossa käyttää. Lopuksi olisi myös ollut vielä hyvä koota asiat yhteen, mutta tässä loppui minulla aika kesken.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti