torstai 26. kesäkuuta 2014

Jippikaijee, mä valaistuin!

No niin keskviikkoaamuna taas klo 7 auton nokka kohti Oulua toivoen, että jospa nyt jotain ymmärätisin mitä voisin alkavalla kesälomalla tehdä koulun eteen. Musiikkia isolla, välillä nauraen Suomipopin aamutiimille ja hyvän biisin soidessa myös saa laulaa ilman, että kukaan kieltää ;)

Ensimmäisenä saimme parin kanssa mietittäväksi mitä ovat opetus-ja oppimisteot. Merin kanssa olimme parit ja tää oli kyllä aika iisi ja löysimme myös hyvän linkin, jossa asia on sanottu varsin selvästi https://koppa.jyu.fi/avoimet/mit/tietotekniikan-opetuksen-perusteet/oppimisen-tukeminen/opetus-ja-oppimisteot. Ja kyllä asia mielestäni on niin, että vaikka opetusteko olisi hyvä, mutta jos oppilaan motivaatio ja halukkuus oppia asiaa puuttuu, ei voi tapahtua oppimistekoakaan. Mutta oppimisteko voi tapahtua, vaikka opetusteko olisi huono. Oppija saattaa itse olla niin motivoitunut oppimaan, että selvittää ja oppii asiaan, vaikka opetusteko olisi huono.

Sen jälkeen meillä oli sanaselityspeli eri käsitteistä ryhmässä. Meidän Kuu-ryhmästä oli kolme pois joten mä menin sitten Pekan, Hannun ja Jarnon kanssa. Osa käsitteistä oli minulle outoja, mutta onneksi niitä pystyi selittämään pilkkoen ne osiin. Kilpailuvietti nousi kyllä taas itsellä esiin, minut tuntevat tietävät, että haluan aina voittaa nämä. Yritin kyllä piilottaa tätä taipumusta, mutta kun kaikki laput oli selitetty, suustani pääsi äänekäs JEEE :) Harmi vaan, että meillä olikin vain 23 käsitettä ja toisellä ryhmällä oli 28. Eli ei kumminkaan voitettu, vaikka saatiin kaikki selitettyä, no onneksi tämä tappio ei jäänyt kirvelemään ;)

Tiiu antoi meille ohjeita oppimiskäsityskirjoitelmaan. Onneksi saatiin hyvät taustat, että mitä siinä pitää olla. Ilman ohjeita olisin sen kyllä kirjoittanut pelkästään mutu-tuntumalla. Mutta nyt mulla on hyvä linkki http://oppimateriaalit.jamk.fi/oppimiskasitykset/, josta saa kyllä tukea.

Sitten aloitimme omissa ryhmissämme miettimään oman osaamisen tunnistamista. Ja tämä on just ollut mulle se todella vaikea asia, koska en oo ymmärtänyt, että miten sen tunnistaa ja osoittaa. Tämä on mua ärsyttänyt tosi paljon, kun mun aivot eivät ole hoksanneet ja oon ajatellut, että en pääse kesällä ollenkaan opinnoissani eteenpäin, koska en voi mitään tehdä, koska en ole ymmärtänyt sitä, että mitä minun pitäisi tehdä.

Me saimme Merin kanssa mietittäväksi, että millä lailla voi tunnistaa omaa osaamista sen kannalta, että osaako luoda monipuolisia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä oppimista edistäviä ja opiskelijaa motivoivia ajanmukaisia oppimisympärisöjä. Tietenkin ihan ensin pitää tietää mikä on oppimisympäristö :) Saatiin seitsemän hyvää kohtaa. Kaikilla ryhmillä oli omat osaamisen tunnistamisen ryhmät ja tämä kyllä aukaisi mun silmät ja ehkäpä jopa kuului KLIK mun aivoista. Mulla on tapana ajatella asioista aina monimutkaisesti, no nyt kaikkien ryhmien eri osaamisen liittyvät kysymykset ovat optimassa ja todellakin helpottaa. Nyt voin eri osa-alueisiin lukea ne kysymykset, että osaanko vai en ja otan selvää, jos en jotain  vielä osaa. Siis todellakin helpotti ja suuresti. Sitten Tiiulta vielä pari lisäkysymystä ja mun elämä helpottui :) Eli nyt hoksasin, että mitä mun pitää tehdä. Eri asia on sitten se, että osaanko niitä asioita, mutta nyt ainakin teoriassa tiedän, että mitä mun pitää tehdä. JEEEE, tätä valaistumista oon odottanut. Eihän siihen mennyt kuin se kolme viikkoa, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

El tosi hyvillä mielin kesälomalla. Kesällä alan sitten sitä omaa osaamista tunnistaa tai ainakin yritän. Oikein mukavaa kesää kaikille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti