tiistai 6. lokakuuta 2015

Kolmas opetusharjoittelupäivä

Maanantaina oli kolmas opetusharjoittelupäivä, enää ei jännitä oikeastaan yhtään ja tunnen oloni kotoisaksi ja itsevarmaksi :). Minut on otettu hyvin vastaan Jedulla. Tuntien valmistelu vie paljon aikaa. Silloin, kun tuntuu tunnit jo hyviltä, tuleekin taas uusi idea, joka imaisee mukanaan.

Maanantaina ensimmäisellä tunnilla kerrattiin edellisen kerran tärkeimmät asiat. Tämän jälkeen keskustelimme SOME:sta ja sen hyödyistä ja haitoista. Hyödyt ovat suuret tunnettavuuden kannalta ja onhan se myös ilmainen markkinointikanava. Yhtenä haittana pohdittiin sitä, että saadessaan huonoa palvelua tai huonon ostostapahtuman, on se liian helppoa laittaa some-maailmaan levitykseen ja jopa mustata yrittäjän maine. Parempi keino olisi ilmoittaa asiasta suoraan yritykseen, on voinut sattua jokin väärinymmärryskin. Oppilaat saivat tutustua Facebookissa eri yritysten sivuihin-->keskustelua hyvistä ja huonoista. Päähuomio kiinnittyi Jounin Kaupan Facebook-sivuun. Tänään oli siis myös se päivä, että kaksi oppilasta saivat soittaa Sampo Kaulaselle. Itse olin aiemmin ollut yhteydessä häneen ja hän oli luvannut vastata kysymyksiin SOMEn hyödyntämisestä.

Soiton jälkeen oppilaat kertoivat muulle luokalle Sampon sanoman, että kauppaan tulevista asiakkaista 95 % tulee SOME:n kautta. Että todellakin on hyötyä. Hän kertoi myös saavansa hyvän mielen arvonnoista, on saanut paljon uusia yhteistyökumppaneita ja tutustunut uusiin ihmisiin. Palautetta hänelle tulee laidasta laitaan, mutta hyöty on suuri. Pojat kertoivat Sampon olevan rento tyyppi, ja tämmöinen kuva kyllä jäi minullekin puhelinkeskustelustamme+ se, että hänellä on suuri sydän.

Toisella tunnilla aiheena oli oma talous. Aluksi katsoimme "Kukkaron herraksi".

Tämän jälkeen keskustelimme siitä miten nopeasti oman talouden saa huonoon jamaan, ja mitä pitää tehdä siinä tapauksessa, jos tuntuu rahojen loppuvan liian aikaisin.  Pikavipit ovat monen talouden rappion alku. Oppilaat kertoivat siitä, että mistä saavat rahaa ja mihin kuluttavat. Tässä keskustelussa kyllä tuli naurettua koko porukan kanssa, sen verran pilke silmakulmissaan oppilaat kertoivat menoistaan :). Oppilaat joutuvat seuraamaan viikon ajan oppimistehtävänään omaa kulutustaan ja kirjaamaan joka päivälle ylös omat menonsa, sen lisäksi he joutuvat pohtimaan omaa kulutuskäytäntöään,  tehtävänanto kursiivilla. Videokuvamahdollisuus esimerkiksi Whatsupilla sen takia, että myös erilaiset oppijat tulee huomioiduksi.

JEDU, Haapajärvi maa- ja metsätalousosasto              OPPIMISTEHTÄVÄ
Oma talous

MINÄ KULUTTAJANA

Kirjoita lyhyt essee TAI kerro videokuvan välityksellä millainen kuluttaja olet. Pohdi ainakin seuraavia asioita:

-          Tiedätkö kuinka paljon sinulla on omaa rahaa käytössä viikossa?
-          Mistä saat rahaa?
-          Puuttuvatko vanhempasi rahan käyttöösi?
-          Mitä isoja hankintoja olet tehnyt viime aikoina? (mopokortti, mopo, pyörä, puhelin jne.)
-          Mietitkö etukäteen hankintojasi? Ostatko heräteostoksia?(=Vaikka ei olisi tarvetta, mutta löytyykin joku kiva juttu)
-          Säästätkö rahaa? Teillä esimerkiksi ajokortti-ikä lähenee, mistä rahat?
-          Mitä mieltä pikavipeistä? Kannattaako vai ei?
-          Oletko huolestunut koskaan rahankäytöstäsi? Elätkö yli varojesi?

Lähetä kirjallisesti spostiin niina.tiitto@haapajarvi.fi tai 0453529418


Kolmannella tunnilla ehdimme aloitta asioita eduskunnasta ja hallituksesta. Olin tehnyt kysymykset, joihin oppilaat alkoivat etsimään tietoa. Tässä laitoin oppilaat hiljaiseen työhön, jotta hekin, joiden aivot naksahtavat käyntiin hiljaisuudessa (Maaritin sanoin) saavat oman sopivan opetusmenetelmän. Hiljaisuus onnistui hyvin ja oppilaat löysivät vastauksia. Annoin pari sivua, josta oli apua eli www.eduskunta.fi ja www.valtioneuvosto.fi Ensi viikolla tarkistamme vastaukset.

Kivasti sujuu, oppilaat ovat mahtavasti mukana. Ensi viikolla testaamme toiminnallisia menetelmiä :).




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti